Genggam projek dengan pukauan Powerpoint


β€œI learn powerpoint so that I can use my 3 selling point!
‘Share – Show – Tell = Selling!’

Pernahkah anda cuba mendapatkan projek dari organisasi terpilih?

Jawapan saya, sudah tentu kan..πŸ™‚. Soalannya, adakah anda berjaya mendapatkan projek tersebut atau segala usaha itu hanya sia-sia? Bagi saya kegagalan pertama kali tidak sia-sia malahan ia adalah titik permulaan untuk mencari kelemahan dan memperbetulkan segala kesilapan agar tidak berulang kembali.

Sebenarnya mendapatkan projek dari agensi terpilih banyak cabang yang perlu dilalui dan salah satunya bagaimana anda mempersembahkan slaid presentation yang mengancam dan memukau dihati dan mata mereka. Jadi, Bagaimana caranya?πŸ™‚

Anda perlukan dua senjata utama:-

1. Ilmu komunikasi

Secara asasnya ilmu komunikasi adalah teknik bercerita yang mampu mengubah manusia dengan sekelip mata… benar?πŸ™‚

Persediaan menjaga kesihatan dan suara sangat penting. Setiap sistem tubuh kita adalah tabung kewangan. Tanpa minda yang cergas, tubuh yang lengkap dan suara yang jelas dan lantang bagaimana mahu menjana kewangan setiap hari?

Dalam perniagaan, komunikasi adalah amat penting, hinggakan kejayaan sesuatu perniagaan bergantung kepada komunikasi yang efektif dan paling penting anda perlu tahu produk yang ingin disampaikan!.

2. llmu slaid pembentangan

::::>> Keep it simple.. dan

Tidak cukup setakat tahu, anda harus memberikan sentuhan agar penonton boleh menggunakannya. Saya memang nak tahu dan bila dah tahu akan cuba nak tahu dan ingin menggunakannya dan mengaplikasikan apa yang telah saya ketahui. Inilah yang sentiasa bermain dalam fikiran mereka maka anda kena bijak untuk memukau walau dengan hanya slaid powerpoint.

Apakah erti hiasan gambar pada diri anda?

Bak kata Albert Einstein dia tidak akan dapat memahaminya jika tidak dapat melihatnya.. justeru, saya juga begituπŸ™‚

Tip: Anda tentu boleh menghuraikan gambaran imej berjam lamanya berbanding dengan semak samun text dalam hanya satu slide, bukan hanya untuk presenter tetapi kita yang sentiasa menjalani kehidupan normal. Bukan begitu?πŸ™‚

Jangan lupa 3 tips ini…

1. Refleksi muka depan slaid anda ~ Muka depan ‘colors, imagery, terms’ memainkan peranan penting, elok terus diletakkan bullet point untuk memberi fokus mengenai objektif sesebuah organisasi.(Overview) namun harus diingat tidak semua bullets point sesuai untuk slaid kerana jika anda tersilap langkah bullet itu sendiri boleh membunuh slaid sedia ada.

2. Templates yang sesuai ~ Refleksi mata memandang mengenai warna, gunakan shapes grafik 3D, text style. Gunakan warna seperti merah, biru dan kuning untuk tarikan minda. Selitkan logo atau bendera malaysia sebagai tanda anda memang bertujuan untuk menjalankan perniagaan dengan agensi tersebut.

3. Kronologi ~ Memastikan setiap slaid itu mempunyai kronologinya, faedah (outcome) yang akan diperolehi oleh agensi tesebut. Spesifikkan isi kandungannya, rangkaian, kepentingan, produk dan servis serta permasalahaan dan solusinya.

Dari segi pengenalan semasa memulakan pembentangan, gunakan kaedah ‘eskelator’. Maknanya, perkenalkan serba sedikit siapa anda dan apa yang anda lakukan sekarang ini. Tidak ketinggalan nyatakan apa sahaja permasalahaan yang mungkin dihadapi dan solusi kepada situasi itu.

Tip yang simple, mudah tetapi sangat membantu untuk anda mendapatkan projek atau mengamamkan penonton. Jadilah seorang penyampai yang mantap, berpengaruh dan berstyle.. mudah-mudahan. Selamat mencuba..πŸ™‚

Bayangkan… Anda sedang mencari laman sesawang untuk mempelajari teknik dan kaedah penggunaan powerpoint serta teknik persembahan yang betul. Anda mencari tips yang berkaitan dan akhirnya bertemu dengan laman ini. Suka saya katakan, anda sekarang berada di tempat yang betul maka tidak rugi jika anda menjadi subscriber dengan mengisi email diruang yang telah saya sediakan untuk anda disebelah kanan kerana banyak lagi tutorial terbaru akan saya terbitkan melalui blog ini nanti. Siapa saya?

One response to “Genggam projek dengan pukauan Powerpoint

  1. Link exchange is nothing else but it is just placing the other person’s webpage link on your page at suitable place and other person will also do similar for you.

    Nigel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s