Meningkatkan servis perkhidmatan


1. Sentiasa dekat dengan pelanggan anda.
Subscription percuma kepada pelanggan, sentiasa maklumkan kepada pelanggan sekiranya ada permbaharuan dalam laman web anda, follow up sekiranya mereka puashati dengan produk yang telah anda tawarkan kepada mereka.
2. Ambil peluang berjumpa dengan pelanggan anda. (jika boleh)
Jika tak boleh, aturkan perbincangan dengan mengadakan webinar atau dalam chatting dan minta pendapat regular customer bagaimana meningkatkan servis perkhidmatan anda. Balasannya mungkin anda boleh berikan mereka bonus percuma atau hadiah misteri.
3. Masukkan FAQ dalam web anda, jawab segala persoalan dan kemuskilan yang mungkin bermain dalam fikiran mereka.
4. Selesaikan semua komplain atau komen dari pelanggan anda dengan tenang,cepat dan mesra.
5. Berikan pelbagai cara bagi memudahkan pelanggan anda menghubungi anda.
6. Anda mungkin boleh berikan ‘Thank you gift’ pada hari-hari tertentu, seperti hari ibu,hari cuti malaysia,hari kelepasan am dan lain-lain. Beri kejutan kepada pelanggan yang membeli produk yang mempunyai nilai yang tinggi.
7. Sentiasa berikan adat sopan bila berhubung dengan pelanggan anda seperti ‘maaf,selamat datang,salam sejatera dan yang penting saya rasa adalah sentiasa mengaku sekiranya anda melakukan kesilapan.
8. Berikan mata ‘POINT’ supaya pelanggan anda layak untuk mendapatkan sesuatu produk yang berharga untuk kegunaan mereka.
9. Bina empayar dengan pelanggan anda dengan menjemput mereka datang untuk meeting,perjumpaan,seminar percuma dan lain-lain. Saya rasa ini membuatkan diri mereka akan dihargai.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s